Urcite caka mnoho firiem na tento velmi "vynosny" biznis - dorucovat za minimalne ceny listove zasielky na kazdu adresu.Dekker píše:u pošty je trochu problém v tom, že podnik musí mít povolení provádìt poštovní služby což v tudle chvíli ohlednì listovních zásilek (dopis, pohled, doporuèené spaní etc) má pouze pošta a ne jiné subjekty(možná se pletu, smìle opravit). Takže tìžko mùže nìkdo pøijít s pøímou konkurencí v podobì rozvážení listovních zásilek.
Aktuálně Česká pošta 2022
Moderátor: Moderátoři
¨rnbw píše:Urcite caka mnoho firiem na tento velmi "vynosny" biznis - dorucovat za minimalne ceny listove zasielky na kazdu adresu.
ano, to máš pravdu, nikdo to za současných podmínek dělat nechce. Tak proč ji právě nezrušej úplně? nikde netvrdím, že by konkurence zajistila levnější služby, ale při posílání dopisů by byl aspoň na výběr a mohl bych si vybrat takovou službu, která by dle mě stála za tu cenu. A ne, že budu mít na výběr jen jednu kde rozhodně cena neodpovídá dodané službě.
- Hubert_79
- Příspěvky: 6583
- Registrován: 24 pro 2017, 01:00
- Bydliště: Praha 6 - Petřiny
- Kontaktovat uživatele:
Dekker.
Vezmu to popořadě a začnu těmi ČD. K rozdělení nákladní a osobní dopravy došlo kvůli pravidlům EU; funguje to takhle v celé Evropě. Mysleme si o tom, co chceme, ale takhle to zkrátka je. Subjekt (zde ČD), který na smluvním základě provozuje osobní dopravu (objednanou kraji, případně přímo Ministerstvem dopravy) nemůže provozovat dopravu nákladní a financovat jedno z druhého. Ano, nákladní doprava je zisková a ČD Cargo (což je pořád státní) je ziskové.
Doprava, a zde je jedno, zda městská nebo meziměstská funguje (zjednodušeně) tak, že stát (ať již přímo MD v případě dálkových linek, nebo kraje v dopravě regionální) si u dopravce (a je jedno, zda ČD, nebo třeba arriva) objedná dopravu v nějakém rozsahu a tomuto dopravci hradí prokazatelnou ztrátu z jejího provozování. Na "komerčním" základě toho u nás jezdí hodně málo... V případě městské dopravy je to stejné, byť to mnohde provozuje podnik vlastněný městem.
Kdybys měl platit plnou cenu jízdného, tak se nedoplatíš. Pro ilustraci - regionální doprava ČD stojí za kilometr 200,- Kč a víc.
No a s poštou by to mělo být stejně. Chcete ve městě čtyři pošty? Ano, ale stojí to tolik a tolik. Zkrátka to, co pošta vybere na poštovném (s několika výjimkami) neufinancuje provoz poboček, dopravu atd. A ona úhrada (spíše "neúhrada") je jednou z příčin stavu, ve kterém pošta nyní je.
Doručovat v dnešní době může kdokoli a cokoli, "monopol" pošta nemá už 10 let. Je držitelem poštovní licence, ale to znamená jen a pouze povinnosti - počet poboček, doručovat do kdejaké řiti a podobně.
Vezmu to popořadě a začnu těmi ČD. K rozdělení nákladní a osobní dopravy došlo kvůli pravidlům EU; funguje to takhle v celé Evropě. Mysleme si o tom, co chceme, ale takhle to zkrátka je. Subjekt (zde ČD), který na smluvním základě provozuje osobní dopravu (objednanou kraji, případně přímo Ministerstvem dopravy) nemůže provozovat dopravu nákladní a financovat jedno z druhého. Ano, nákladní doprava je zisková a ČD Cargo (což je pořád státní) je ziskové.
Doprava, a zde je jedno, zda městská nebo meziměstská funguje (zjednodušeně) tak, že stát (ať již přímo MD v případě dálkových linek, nebo kraje v dopravě regionální) si u dopravce (a je jedno, zda ČD, nebo třeba arriva) objedná dopravu v nějakém rozsahu a tomuto dopravci hradí prokazatelnou ztrátu z jejího provozování. Na "komerčním" základě toho u nás jezdí hodně málo... V případě městské dopravy je to stejné, byť to mnohde provozuje podnik vlastněný městem.
Kdybys měl platit plnou cenu jízdného, tak se nedoplatíš. Pro ilustraci - regionální doprava ČD stojí za kilometr 200,- Kč a víc.
No a s poštou by to mělo být stejně. Chcete ve městě čtyři pošty? Ano, ale stojí to tolik a tolik. Zkrátka to, co pošta vybere na poštovném (s několika výjimkami) neufinancuje provoz poboček, dopravu atd. A ona úhrada (spíše "neúhrada") je jednou z příčin stavu, ve kterém pošta nyní je.
Doručovat v dnešní době může kdokoli a cokoli, "monopol" pošta nemá už 10 let. Je držitelem poštovní licence, ale to znamená jen a pouze povinnosti - počet poboček, doručovat do kdejaké řiti a podobně.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
To Hubert_79:
děkuji za vysvětlení, to s tou EU jsem nevěděl (nikde se o tom nikdo nezmínil když se to řešilo), takže tam vzniknul onen dojem, že vyseparujeme co má zisk abychom mohli brečet.
Vzhledem k té ceně to dobře vysvětluje proč Regio a podobně jezdí jen dálkově a ne rigionálně na kolejích.
S tou autobusovou dopravou mám trochu problém vyplívající z toho, že dřív jezdil autobus Pardubice-Třebíč dvakrát denně, jednou ráno a podruhé odpoledne pokaždé narvanej a jednou se prostě rozhodli ten jeden spoj zrušit z důvodů, že prej nebyl vytížen (možná jsem se jen vždy trefil do času kdy byl narvanej a jindy jezdil prázdnej nevím).
No a tam je ten problém, že obce na to buď nemaj a nebo jim je to jedno, a to neřeším tu nelogiku v tom, které pobočky se zruší (naštěstí do tohodle dost kecali, takže v Pardubicích nebudu mít dostupnou poštu na druhé straně města, ale jen cca 3km daleko).
Vím, že pošta chce jít jakous takous formou výdejných míst či co, ale stále mám problém v tom, že za tu cenou jsou ty služby hodně špatné.
Já žil v tom, že na doručování listovních zásilek musí mít daný podnik poštovní licenci jelikož se na ně vztahuje listovní tajemství jehož porušení je trestné (ne, že by to některé doručovatele nějak trápilo). Děkuji za upřesnění
děkuji za vysvětlení, to s tou EU jsem nevěděl (nikde se o tom nikdo nezmínil když se to řešilo), takže tam vzniknul onen dojem, že vyseparujeme co má zisk abychom mohli brečet.
Vzhledem k té ceně to dobře vysvětluje proč Regio a podobně jezdí jen dálkově a ne rigionálně na kolejích.
S tou autobusovou dopravou mám trochu problém vyplívající z toho, že dřív jezdil autobus Pardubice-Třebíč dvakrát denně, jednou ráno a podruhé odpoledne pokaždé narvanej a jednou se prostě rozhodli ten jeden spoj zrušit z důvodů, že prej nebyl vytížen (možná jsem se jen vždy trefil do času kdy byl narvanej a jindy jezdil prázdnej nevím).
No a tam je ten problém, že obce na to buď nemaj a nebo jim je to jedno, a to neřeším tu nelogiku v tom, které pobočky se zruší (naštěstí do tohodle dost kecali, takže v Pardubicích nebudu mít dostupnou poštu na druhé straně města, ale jen cca 3km daleko).
Vím, že pošta chce jít jakous takous formou výdejných míst či co, ale stále mám problém v tom, že za tu cenou jsou ty služby hodně špatné.
Já žil v tom, že na doručování listovních zásilek musí mít daný podnik poštovní licenci jelikož se na ně vztahuje listovní tajemství jehož porušení je trestné (ne, že by to některé doručovatele nějak trápilo). Děkuji za upřesnění
Tak tomuhle říkám demagogie jak z praku. Já platím daně do kasy státu, stát vlastní počtu a dotuje ji z "vlastních peněz", ale já se svejma daněma na týhle dotaci nepodílím. Kde teda bere stát ty "svoje" prachy, kterýma dotuje (například) počtu? Hubertusi, už se konečně prober a přiznej si, že výběrem zaměstnavatele sis svým způsobem zavařil a zdrhnout odtama jsi měl už dávno, abys nebyl aktivním účastníkem podobnejch excesů. A pokud chceš státní přístup k počtě jako státní firmě z pozice "státního zaměstnance" obhajovat, jdi s tím do prdele, protože trapnější už je jen říční sací bagr v koupelně. Ti za tuhle věc zodpovědní už počtu dávno pohřbili a jen jim byli pično to říct veřejně na plnou hubu. Táhne se to ne od doby Andyho, ale ještě dávno předtím - zcela určitě minimálně od doby opoziční smlouvy, kdy to s celým státním počtovním provozem začalo jít dole kopcom. Ti, kteří "tam" byli potom, už jenom udržovali příslušnej směr do (_!_) ...Hubert_79 píše:Daněmi se na provozu pošty nepodílíš. Pošta je státní podnik, nikoli příspěvková nebo rozpočtová organizace. A ano, platíš za služby. Ale to ve veřejné dopravě také platíš jízdné...Dekker píše:že platí za její služby (a odvádějí daně).
Pošta není "průběžně" financovaná státem, to je velký a rozšířený omyl. Ano, má nárok na jakousi kompenzaci za ztrátové služby, ale tu jaksi nedostává pravidelně.
Pokud se domníváš, že neříkám pravdu, tak si prostuduj (auditované) výroční zprávy podniku.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
- Hubert_79
- Příspěvky: 6583
- Registrován: 24 pro 2017, 01:00
- Bydliště: Praha 6 - Petřiny
- Kontaktovat uživatele:
Dotuje poštu? Buď prosím konkrétní. Jinak je to výkřik do tmy... Stejně totiž "dotuje" například váš slavný BusLine Omíláš tenhle stokrát vyvrácený blud furt dokola.
A zmiňuješ "státní zaměstnance". Myslíš, že zaměstnanec pošty je z tohoto pohledu totéž, co třeba zaměstnanec na úřadě? Není. Ke studiu ti doporučuji například Zákon o státním podniku.
Navíc máš (jako obvykle a nikoli překvapivě) potíže s pochopením psaného textu. Já nic neobhajuji, jen konstatuji fakta.
A zmiňuješ "státní zaměstnance". Myslíš, že zaměstnanec pošty je z tohoto pohledu totéž, co třeba zaměstnanec na úřadě? Není. Ke studiu ti doporučuji například Zákon o státním podniku.
Navíc máš (jako obvykle a nikoli překvapivě) potíže s pochopením psaného textu. Já nic neobhajuji, jen konstatuji fakta.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Podle jakýho § nebo ne§ je mi u zádele - jde o prostej fakt a skutečnost, že stát získává "svoje" peníze z největší části z daňovýho zatížení lidí a soukromejch podniků, zisk "státních podniků" je na celoročním rozpočtu částka marginální. Takže pokud stát posílá svýmu státnímu podniku jakoukoliv "cenovou kompenzaci" nebo dotaci, dělá to z peněz odvedenejch občanama. Basta, dál vo tom nemíním diskutovat. Chápu, koho suchar hryžeš, toho hymnu zpívej, ale v tomhle případě už je tahle snaha obhajovat státního molocha za každou cenu na tvojí straně spíš zaslepenost. Opakuju, počtu pohřbili státem placení škrabáci - na ministerstvu i v jejím vlastním vedení. Obyčejný lidi na dolních postech na tom neměli šanci cokoliv změnit, i když jsou ve styku se zákazníkem první na ráně. Odpovědnost za rozhodnutí, který vedly k současnýmu stavu, je ale jasná a neměla by bejt opomenutá, až se budou přidělovat příslušný "odměny".
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
- Hubert_79
- Příspěvky: 6583
- Registrován: 24 pro 2017, 01:00
- Bydliště: Praha 6 - Petřiny
- Kontaktovat uživatele:
Jakékoli peníze, které stát někomu pošle, jsou z daní. Nicméně i kdybys napsal sebedelší špalek, tak nic nezměníš na faktech. A jedním z faktů je, že "objedná-li" si stát u někoho službu (a lhostejno, zda jde o poštu, dopravce...), měl by ztrátu z provozování této služby kompenzovat.
Jednoduché, prosté.
Jednoduché, prosté.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Ono je to trochu jinak - jen někdo si to vykládá po svým. Pokud stát zřídí pro poskytování služeb, kterýma je podle zákona povinovanej svýmu obyvatelstvu, nějakou organizaci/podnik/firmu, neměl by ji provozovat jako firmu zajišťující nějakej zisk, ale měl by ji provozovat prostě jako nákladovou položku rozpočtu - stejně jako armádu, učitele, polichcajty, bachaře nebo třeba celníky. A taky třeba všecky státní správní ouředníky. Když si na tyhle činnosti vyhrazuje monopol, neměl by je provozovat v režimu vyžadujícím generování zisku, ale měl by je obyvatelstvu poskytovat jako službu - i když je ztrátová, ti lidi si ji platí právě formou odvodu daní. Na dopravní obslužnost jak celostátní, tak regionální už si stát monopol nevyhrazuje a dává tak pole k tomu, aby se o poskytování dopravní služby ucházely soukromý subjekty, včetně toho, že budou ze ziskovějších částí provozu dotovat ty ztrátovější - a pokud některý lokální správy budou požadovat větší pokrytí, můžou si připlatit. Základní obslužnost by ale měla bejt zajišťovaná bez dalších doplatků, jen za základní "vysoutěženou" cenu. Proto máme po republice asi 10 různejch bus-lajnů a arriv a nějakejch 5 železničních společností - ale jen 1 PČR, 1 AČR a jedny celníky. Pokud chtěl stát jakkoliv machrovat s počtou, u který požaduje státem povinně poskytovanou službu, nikdy ji neměl převádět do režimu podniku, od kterýho se očekává generování zisku. I proto pokládám neustálý zdražování počtovnýho za nemravnost, když stejně počta je dál placená z rozpočtu, veškerý odměny papalášům jdou z rozpočtu - ale služby jdou čím dál tím hloub do prdele ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
- Hubert_79
- Příspěvky: 6583
- Registrován: 24 pro 2017, 01:00
- Bydliště: Praha 6 - Petřiny
- Kontaktovat uživatele:
Jistě. Za současné situace ale těžko můžeš po komkoli chtít, aby provozoval ztrátové služby a zároveň nesl břímě té ztrátovosti. Což je příklad pošty v tom, jak je to aktuálně nastavené.
Kdybys přišel za kýmkoli, aby provozoval veřejnou službu, ale ať si na ni vydělá kde chce, tak ti ukáže dveře...
Kdyby pošta byla "úřad", tak to bude prostě rozpočtová organizace, na platy a provoz bude stát posílat prachy a případný zisk zase tato posílat státu. Ale tak to v současnosti není a sotva kdy bude. Takže zbyla-li vám ve Třebové jedna pošta, je to sice blbý, ale těžko s tím něco. Kromě masivní injekce ze státního...
Základní služby (tj. to, co pošta ze zákona musí) nikdy výdělečné nebylo a ani si to nevydělalo samo na sebe. Nějaká pošta na vidlákově, kam přijde deset lidí dopoledne a dvanáct odpoledne, prostě zisková nebyla, není a nebude.
Kdybys přišel za kýmkoli, aby provozoval veřejnou službu, ale ať si na ni vydělá kde chce, tak ti ukáže dveře...
Kdyby pošta byla "úřad", tak to bude prostě rozpočtová organizace, na platy a provoz bude stát posílat prachy a případný zisk zase tato posílat státu. Ale tak to v současnosti není a sotva kdy bude. Takže zbyla-li vám ve Třebové jedna pošta, je to sice blbý, ale těžko s tím něco. Kromě masivní injekce ze státního...
Základní služby (tj. to, co pošta ze zákona musí) nikdy výdělečné nebylo a ani si to nevydělalo samo na sebe. Nějaká pošta na vidlákově, kam přijde deset lidí dopoledne a dvanáct odpoledne, prostě zisková nebyla, není a nebude.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
A přesto byla doba, kdy počta byl státní ouřad "pod penzí" ... Když se ještě pěl hymnus "za císaře pána a jeho rodinu", kupodivu to šlo a fungovalo to. Co dělali Habsburkové jinak, že "pan poštmistr" byla funkce na dědině i v městě vážená a dostat se na ni znamenalo získat dost vysokou prestiž. Nevěřím tomu, že tenkrát byla počtovní služba vejdělečná, tak mi řekni, v čem učunili všichni počínaje Občanským Fórem a konče dnešníma fýfalofcema tu chybu, že podle nich je státní počtovní služba neudržitelná služba? Proč to za c&k mocnářství šlo - a fčíl to nejde?Hubert_79 píše:...Kdyby pošta byla "úřad", ...
Základní služby (tj. to, co pošta ze zákona musí) nikdy výdělečné nebylo a ani si to nevydělalo samo na sebe. Nějaká pošta na vidlákově, kam přijde deset lidí dopoledne a dvanáct odpoledne, prostě zisková nebyla, není a nebude.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!