ponorka

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
PotPalo
Příspěvky: 4565
Registrován: 13 kvě 2009, 02:00
Bydliště: BA-Petržalka :(
Kontaktovat uživatele:

#106 Příspěvek od PotPalo »

DukeNuke píše:...Jeden tu tvrdí, že plovák byl zespodu otevřený, ...
Ja som to pochopil tak, že ponorka bola zospodu otvorená. Jej plavák bol uzatvorený a naplnený benzínom.
Zlu sa neustupuje, proti zlu sa bojuje.

Uživatelský avatar
maxijaroslav
Příspěvky: 237
Registrován: 02 čer 2020, 02:00
Bydliště: Brno KrPole

#107 Příspěvek od maxijaroslav »

Pokud si pamatuji (někdy v 50 letech vyšla o batyskafu knížka v edici Kolumbus), tak plovák byl uzavřený (riziko úniku nosného benzinu při náklonu) a jeho deformace způsobilo silné vlnobití na hladině při vytahování na doprovodnou loď.
Navíc plovák byl zřejmě z poměrně tenkého plechu, takže se mohl deformovat i s benzínem uvnitř.

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#108 Příspěvek od JirkaZ »

EKKAR píše:... V hloubce, ve který leží Titanic, stačí stlačitelnost kapaliny na to, aby vnější tlak vody u láhví vína zastrčil špunty až dovnitř ...
Ono víno se do lahve jaksi neplní až po špunt... Takže stlačen byl zbytkový vzduch (a to cca na 1/380 původního objemu, když pominu jevy jako rozpustnost plynu ve vodě či jiné kapalině a změnu teploty).
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#109 Příspěvek od EKKAR »

Plovák batyskafu je právě kvůli nutnosti kompenzovat stlačitelnost benzínu v něm na spodní straně otevřenej - netvrdím že v celý ploše, ale má "průduchy", kterýma mohla dovnitř "pod benzín" při klesání natéct mořská voda a při následným výstupu znovu nádrž opustit - na stejným principu se zaplavujou i vyprazdňujou balastní nádrže ponorek, akorát v nich je místo benzínu vzduch a voda se do nich vpouští vypuštěním vzduchu a vyhání se napuštěním stlačenýho vzduchu - proto běžným ponorkám hrozí, že se nebudou moct vynořit, pokud přesáhnou dovolenou hloubku - nejen z důvodu pevnosti konstrukce, ale taky proto, že nemají na palubě dostatečnej tlak a množství vzduchu, aby pod kritickou hloubkou dokázaly vytlačit balast z nádrží ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
DukeNuke
Příspěvky: 304
Registrován: 02 dub 2018, 02:00

#110 Příspěvek od DukeNuke »

A kromě toho má ponorka ještě horizontální kormidla. Takže pokud nesedí na dně a funguje pohon, má šanci se z toho dostat.

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#111 Příspěvek od pepik9 »

L-P: V klidu plavala, přední kormidla se dají přestavit do tří poloh, rychlost má tři stupně (3 monočlánky).
To, co popisují předchozí dva příspěvky je dobře popsané
tady, film mi pak už tak dobrej nepřišel.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#112 Příspěvek od EKKAR »

DukeNuke píše:A kromě toho má ponorka ještě horizontální kormidla. Takže pokud nesedí na dně a funguje pohon, má šanci se z toho dostat.
Základní řízení ponoru se dělá tak, že se:
a)Z velký části zaplaví balastní nádrže a vlastní těleso ponorky se nechá klesnout na určitou, zpravidla tzv, "periskopovou" hloubku = to je hloubka, ze který se dá vysunout periskop, případně u diesel-elektrickejch ponorek i "šnorchl". V týhle hloubce se ponorka "vyváží" = postupným vytlačováním a napouštěním balastních nádrží se dosáhne stavu "vznášení" = ponorka setrvává v daný hloubce a ani neklesá, ani nestoupá.
b)Následný klesání se provede tak, že se ponorka uvede do dopřednýho pohybu a nastavením předních i zadních kormidelních ploch se docílí negativního vztlaku = ponorka je zatlačená do větší hloubky. Tím je zajištěný, že jakmile se ponorka zpomalí nebo zastaví, sama se vznese zpátky na periskopovou hloubku.
c) Vyvážení na nulovou vztlakovou sílu se dá samozřejmě učunit i v jiný, větší hloubce, což hlavně u jadernejch ponorek s vlastní výrobou kyslíku a tím i prakticky neomezenou dobou vytrvalosti ponoru dává vyšší stabilitu plavby, je ovšem nutný neustále monitorovat hloubku jak pod kýlem, tak i dopředu v předpokládaný trase plavby, aby se nenajelo na mělčinu nebo jinou překážku v daný hloubce. Boční křídla (ruSSácký ponorky) resp. křídla po stranách věže (US ponorky) pak vykonávají i funkci stabilizátirů proti naklánění a třeba u US typů i pomáhají prolamovat led při vynořování skrz ledovou vrstvu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
dvorak
Příspěvky: 1887
Registrován: 25 dub 2013, 02:00
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

#113 Příspěvek od dvorak »

Takže zbytky ponorky již vylovili a ze záběrů rozhodně nevyplývá, že by se jednalo o nějaké rozmačkanou plechovku...

Uživatelský avatar
Valdano
Příspěvky: 695
Registrován: 01 led 2023, 01:00
Bydliště: Česká Lípa

#114 Příspěvek od Valdano »

Tady jsou záběry BBC News vykládání trosek z lodi Horizon Atlantic, která je přivezla. Prstencové příruby vyrobené z titanu jsou prakticky nepoškozené, ale i některé další části z předku a zadku nevypadají nijak extra moc pomačkané. Nicméně na videu vůbec není válcový trup z uhlíkových vláken tj. ten se zřejmě při implozi roztříštil zatímco předek a zadek nebyly až tolik poškozeny.
Naposledy upravil(a) Valdano dne 29 čer 2023, 21:34, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#115 Příspěvek od EKKAR »

Přesně, titan se jen trošku pozvohejbal, ale karbon šel na třísky ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Valdano
Příspěvky: 695
Registrován: 01 led 2023, 01:00
Bydliště: Česká Lípa

#116 Příspěvek od Valdano »

Jen pro zajímavost tady je krátká video ukázka z výroby toho válcového trupu.

Uživatelský avatar
makak
Příspěvky: 455
Registrován: 28 črc 2019, 02:00

#117 Příspěvek od makak »

Při výrobě dílů z kompozitu bývá zvykem vakuováním vytěsnit veškerý vzduch. Obávám se, že při tom namotávání pásku tam toho vzduchu zůstalo požehnaně. Záběr v čase 54-56 sec. nevypadá moc hezky.
Druhá věc je, že tam chybí jakékoliv zpevnění ve směru osy válce. Konstrukce ala trdelník fakt není dobrý nápad.
Nic to ale nemění na nevhodnosti konstrukce ponorky do hloubky 4 km z uhlíku. Ti lidé bohužel zemřeli naprosto zbytečně.

Uživatelský avatar
PotPalo
Příspěvky: 4565
Registrován: 13 kvě 2009, 02:00
Bydliště: BA-Petržalka :(
Kontaktovat uživatele:

#118 Příspěvek od PotPalo »

Prečo sa používa práve valcový tvar trupu? Predsa ten tvar sa najľahšie stlačí pôsobením sily zvonka, podobne ako prázdna PET fľaša. Prečo nepoužívajú napríklad tvar kocky so stenami preliačenými dovnútra? To sa len tak stlačiť a pokríviť nedá. Ak k tomu pridajú trojuholníkové výstuhy, bolo by to sakra pevné.
Zlu sa neustupuje, proti zlu sa bojuje.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#119 Příspěvek od EKKAR »

Mejlíš se, válec potažmo koule jsou nejodolnější tělesa proti vnějšímu tlaku. U týhle "turistický atrakce" ale někdo prostě zaměnil kov s určitou ohybovou pevností a určitým modulem pružnosti za karbonovej prepreg, kterej sice je možná lehkej a určitě lehčí než kov(y), ale má daleko menší odolnost proti cyklickýmu pružnýmu namáhání až k hranici zlomení než kov. Pak stačí maličko - a laminát rupne ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
PotPalo
Příspěvky: 4565
Registrován: 13 kvě 2009, 02:00
Bydliště: BA-Petržalka :(
Kontaktovat uživatele:

#120 Příspěvek od PotPalo »

Guľa možno, ale valec už nie. To vyžaduje úplne presný kruh (prierez valcom) aby bol tlak rovnomerný a teda vyvážený. Keď sa to čo i len troška prehne, tak z kruhu je ovál, a z oválu placka. To už potom ide samo. Šťuchne do toho rybička alebo to ťukne trošku o dno (alebo niekomu spadne lyžička od kávy, alebo silnejší bočný morský prúd...), a puk!
Zlu sa neustupuje, proti zlu sa bojuje.

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“